05 June 2018

ASO - app store optimalisatie

Door Zooma ontwikkelde apps (zoals Timesquare) staan regelmatig bovenaan de downloadlijsten. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Allereerst door een goede app te bouwen natuurlijk. Maar ook door App Store Optimalisatie (ASO) succesvol toe te passen. Zo zijn onze apps goed vindbaar én vergroten we de kans op een download. In deze blog beschrijven we de belangrijkste aspecten van ASO. 

Appstore optimalisatie is onmisbaar
Iedereen heeft een smartphone: van je bejaarde oma tot je neefje op de kleuterschool. Daarom gebruiken we allemaal ook steeds meer apps. Volgens cijfers van Appannie, is het aantal downloads van de Google Playstore en de Apple Store vorig jaar zelfs met 60% toegenomen. En hebben we gemiddeld 80 apps op onze smartphone staan.

Het zal je niet verbazen, dat er daardoor ook steeds meer apps verschijnen. Eind vorig jaar waren er zelfs al 3,5 miljoen apps gepubliceerd op de Playstore. Om op te vallen tussen al dit app-geweld, is ASO onmisbaar. Goede ASO geeft apps een kans tussen de duizenden andere apps die ook vechten om aandacht. Daarnaast helpt ASO bij de conversie, zodat gebruikers je app ook daadwerkelijk downloaden én gebruiken. We gaan op beide aspecten dieper in.

Zorgen dat jouw app opvalt

De app store biedt verschillende manieren om je app op de kaart te zetten. Een aantal daarvan heb je zelf in de hand. Daar maken we dus optimaal gebruik van:

Keywords – De juiste keywords kunnen de vindbaarheid van je app maken of breken. De kunst is om je te verplaatsen in de gebruiker: met welke woorden zouden ze jouw app zoeken? Daarnaast is het handig om rekening te houden met je concurrenten. Welke zoekwoorden gebruiken zij? Misschien kan jij nèt een slimmer woord bedenken!

Duidelijke titel – Gelukkig, je app wordt gevonden! Net als honderd andere apps, die vergelijkbare dingen doen… Een duidelijke titel maakt dan het verschil. Als deze meteen duidelijk maakt wat je app doet, is de kans groter dat jouw app meer interesse krijgt. Bijkomend voordeel: hierdoor komt je app ook weer hoger in de zoekresultaten te staan.

Featured apps - Wekelijks worden enkele apps geselecteerd voor de voorpagina van de appstore. Dat is feest! Honderdduizenden mensen zien jouw app meteen staan. Hier kom je echter niet zomaar. Alleen de meest bruikbare, betrouwbare en hoog gerecenseerde apps krijgen deze eer toebedeeld. Een mooi doel om naar te streven dus!

Overhalen om te downloaden

Gefeliciteerd, er komen mensen op je app-pagina! Zo ben je al een flinke stap dichter bij een download. Nu wil je ze nog dat laatste zetje geven. Zo doe je dat:

Verzorgde afbeeldingen – Mensen zijn visueel ingesteld. Al miljoenen jaren maken we beslissingen gebaseerd op wat we zien. Zien we dus een lelijk icoontje, dan associëren we dat met een onbetrouwbaar product. Hetzelfde geldt voor de screenshots die je toevoegt. Laat zien wat gebruikers met jouw product kunnen doen. Waar voor hen de meerwaarde ligt van jouw app.

Duidelijke tekst – De begeleidende tekst is minstens zo belangrijk. Spelfouten of nietszeggende onzin? Volgende app! In de PlayStore heb je in 255 tekens de kans om te laten zien wat jouw app beter doet dan al die anderen. Pak die kans. In de aanvullende tekst kun je dit verder beschrijven. Ook niet onbelangrijk, want de appstore haalt hier informatie uit voor je vindbaarheid.

Positieve recensies – Bevallen de titel, afbeeldingen en tekst? Dan krijgen de recensies onze aandacht. Het liefst downloaden we alleen apps die hoge cijfers krijgen. Toch hoeven slechte recensies geen ramp te zijn. Het geeft je de kans om bugs aan te pakken en uit te leggen wat er fout ging. Reageer je dus goed op een klacht, dan kan het alsnog een positieve bijdrage leveren.

Veel downloads én trouwe gebruikers
Zoals je ziet, is ASO onmisbaar om die felbegeerde downloads binnen te halen. Het mooie is dat goede appstore optimalisatie twee kanten opwerkt. Je wordt gevonden én je trekt de gebruikers aan die de waarde van jouw app inzien. De kans is groot dat je er naast een extra download, een actieve gebruiker bijkrijgt. En dát is waar het uiteindelijke om gaat: actieve gebruikers.

Meer weten? Neem contact op en we helpen je graag. Óók als wij jouw app niet gebouwd hebben natuurlijk...zo ASOciaal zijn we wel :-)

 

Geschreven door
Tim

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!